Zbliża się koniec okresu przymusowej bezczynności szybkich EZT, które obsługiwały dawniej pociągi Helsinki – Sankt Petersburg. Po przeglądach i oklejeniu w nowe barwy Koleje Fińskie przywrócą je do eksploatacji, ale już na trasach krajowych. Przy okazji przewoźnik wzbogaci swoją ofertę o nową, luksusową kategorię pociągów.
Zgodnie z
wcześniejszymi zapowiedziami jednostki Pendolino, które do początku 2022 r. kursowały z Helsinek do Sankt Petersburga, pod koniec bieżącego roku powrócą na tory. W nowych barwach będą obsługiwać połączenia Kolei Fińskich z Helsinek do Turku i Oulu. Na ich pokładzie będzie można podróżować na miejscach nowej, luksusowej klasy Extra Plus.
Więcej luksusu w podróżach służbowych
Nowa będzie również kategoria połączeń – Pendolino Plus, adresowana głównie do klientów biznesowych. Jej wyróżnikiem mają być – między innymi – specjalne przedziały do pracy, dostępność asystentów obsługi, a także możliwość zamawiania posiłków z dostawą do miejsc siedzących. Pociągi Pendolino Plus mają częściowo zastąpić niektóre obecne kursy IC i Pendolino, a częściowo kursować w nowych godzinach. Czas przejazdu i stacje pośrednie mają pozostać bez zmian. Szczegóły dotyczące rozkładu jazdy zostaną podane na przełomie wiosny i lata.
Cztery EZT, o których mowa, zostały wyprodukowane w Finlandii przez Alstom, a przez użytkownika oznaczone serią Sm6. Każdy z nich rozwija prędkość do 220 km/h i może pomieścić 337 pasażerów na miejscach siedzących.
Przestój spowodowany wojną
Pojazdy obsługiwały połączenie Helsinki – Sankt Petersburg
od grudnia 2010 r. Ich wprowadzenie do eksploatacji pozwoliło skrócić czas przejazdu 450-kilometrowej trasy między tymi miastami
z 5,5 do 3,5 godziny. Uruchomieniu pociągów pod handlową nazwą Allegro towarzyszyło – między innymi –
uproszczenie kontroli granicznej, co było wyrazem uważanego wówczas za możliwe zbliżenia politycznego między państwami Zachodu a Rosją.
Po rosyjskiej napaści na Ukrainę, w marcu 2022 r., strona fińska
zdecydowała o zawieszeniu połączeń kolejowych z państwem-agresorem. Wkrótce potem Koleje Fińskie zapowiedziały
całkowite zakończenie współpracy ze swoim rosyjskim odpowiednikiem, w tym – przewozów przez granicę (również towarowych). Pozostały po Allegro tabor planowano przekazać Kolejom Ukraińskim, co jednak
okazało się niemożliwe z powodów prawnych – ich właścicielem była spółka
joint venture z udziałem kapitału rosyjskiego. Dopiero w grudniu 2023 r. EZT zostały przejęte przez Koleje Fińskie, które przeprowadziły niezbędne po okresie odstawienia przeglądy i naprawy.